To, ka lasīšana un skolas ludziņu iestudēšana dažādās valodās ir aizraujoša apstiprinājām iestudējot Kārļa Skalbes pasaku „Garā pupa”. Lugas iestudējums ir viens no projektā izvirzītajiem un nu jau īstenotajiem uzdevumiem. Teicējs Matīss Briedis, Māte Andra Vilne, Īstā meita Ilze Ozola, Pameita Megija Svetiņina, Trīs vecīši:Andis Kreiza, Rūdis Voicišs, Martins Vilnis.
Lai realizētu mobilitāti uz Spāniju, tiek izveidota grupa deviņu cilvēku sastāvā. No 2021. gada 21.-26.novembrim trīs Jaunjelgavas vidusskolas skolotāji un seši dažāda vecuma skolēni šīs mobilitātes ietvaros apmeklēja sadraudzības skolu COLEGIO ESCUELAS PÍAS SANTA ENGRACIA Spānijā, pilsētā Zaragoza. Šī pilsēta ir sestā lielākā Spānijā, atrodas apmēram 300 km uz ziemeļiem no Barselonas.
Lai vērotu putnu dzīvi, mobilitātes ietvaros projekta dalībnieki devās ekskursijā uz Pireneju kalniem, kur vienā no senajām pilsētām apmeklēja arī tās vēsturisko daļu, kas lepojās ar savu senatnīgumu, mazajām, bet smalki bruģētajām ieliņām, pilsdrupām un celtnēm. Dabas muzejā skolēni un skolotāji noskatījās izglītojošu filmu, tad noklausījās spāņu ornitologa stāstījumu par lielajiem plēsējputniem grifiem, kuru skaits ir sarucis, šobrīd aptuveni 500 putnu, kas dzīvo tikai tajā apvidū, kalnos un kalnu ielejās. Tā kā apkārtējā vidē ir ievērojams piesārņojums, tad putnu skaits ar katru gadu sarūk un galvenais vietējās dabas aizsardzības biedrības uzdevums ir saglabāt šo putnu sugu. Tad mēs visi – četru valstu lielā draudzīgā komanda, kopā devāmies kalnos, lai vērotu kā notiek lielo plēsējputnu barošana. Šī maltīte, uz kuru salido putni pēc stingri viņiem vien noteiktas hierarhijas, kuru mēs vērojām klusumā no droša attāluma, vēl ilgi bija mūsu sarunas galvenais temats.
L.Mīlīga: "Nepilnas nedēļas garumā mums bija iespēja gūt ieskatu Spānijas izglītības sistēmā, vērot mācību procesa organizāciju mūsu partnerības skolā Zaragozā, apmeklēt mācību stundas, piedalīties skolas ikdienas dzīvē. Kopā ar skolēniem piedalījāmies dažādās aktivitātēs – mācījāmies spāņu valodu, ķīmijas stundā vērojām kristālu vārīšanu un veidošanu, sporta stundā vērojām kā skolēni mācās sadarboties spēlējot sporta spēles un izveidot visdažādākās figūras. Drāmas metode tika pielietota grupās atveidot pašu iepriekšējā mācību gadā rakstīto un ilustrēto stāstu fragmentus par putnu piedzīvojumiem. Vizuālajā mākslā skolēni veidoja visdažādākās putnu maskas, kas tika prezentētas pēdējā mobilitātes dienā. Aktivitāšu bija daudz, tā bija unikāla pieredze sadarbības prasmju veidošanā, kur dažādu tautību skolēnu grupās bija jāvienojas par kopīgu koncepciju un veiksmīgu uzdevuma veikšanu komunicējot savā starpā angļu valodā, kura nevienam nav dzimtā"
Nedaudz ieskatam skolēnu atziņas:
"Šī brauciena emocijas ir neaprakstāmas, jo bija gan patīkami mirkļi, gan skumji. Patīkamie mirkļi - būt kopā ar visiem un iepazīt sev kaut ko svešu, kā arī pavadīt laiku ar viesģimenēm un uzzināt to tradīcijas un ikdienu, taču grūtākais moments bija atvadīšanās no visiem mobilitātes draugiem, kas nu jau šķita kā ģimene. Tika lietas asaras un bija skumjas, atvadoties vienam no otra, jo nevar zināt, vai kādreiz vēl redzēsimies. Taču ja man būtu iespēja vēlreiz piedalīties projektā, es noteikti to izmantotu, jo ir iespēja iepazīt daudz jaunu cilvēku un viņu tradīcijas un kultūru. Ilze, 12.kl.
Tiešām lieliski bija apskatīt senās celtnes, izbaudīt arhitektūru, dažādo kultūru ietekmi arhitektūrā. No apskatītā atceros skaisto svētnīcu, seno pili kurā jaucās dažādās kultūras ietekmes. Tiešām novērtēju iespēju piedalīties šajā projektā, novērtēju cilvēkus, ko satiku, jauniegūtos draugus. Esmu pateicīga par iespēju doties uz Spāniju, redzēt kā notiek mācību process citā valstī, iepazīt kādas citas valsts kultūru. Ja būtu iespēja piedalīties citās mobilitātēs, es labprāt piedalītos, jo šī bija lieliska iespēja iegūt jaunas zināšanas, iegūt lieliskus jaunus draugus, izbaudīt citas valsts kultūru. Megija, 12.kl.
Iespaidi par apskatīto ir ļoti satriecoši, es nekad nebiju redzējis šādas ielejas un kalnus. Tā bija mana pirmā pieredze sakarā ar īstiem kalniem. Redzēju kā barojas plēsējputni un tika izstāstīts, kā šos putnu sauc, ko tie dara. Redzēju, ka liela daļa lauku ir akmeņaini līdzenumi, daudzas daļas bija dzeltenas, ne zaļas. Ceļošanas laikā ieguvu prasmi paciesties un gaidīt. Pirmo reizi pārvietojos ar lidmašīnu. Martins, 8.kl.
Piedalījos visās aktivitātēs, bija interesanti ar spāņiem strādāt. Taisījām vietnē "Kahoot" testus kopā ar spāņiem un pildījām citu grupu testus. Daudz skaistu vietu. Lieli, skaisti kalni, pilsētā mājas un pilis citādākas nekā Latvijā atšķirīga arhitektūra. Matīss, 7.kl.
Šī brauciena laikā es pārvietojos ar lidmašīnu, autobusu, tramvaju, mašīnu. Šī ceļojuma laikā mani ieguvumi ir labas emocijas un arī jauni draugi. Manas grūtības bija kad biju viens bez mammas. Man šīs grūtības palīdzēja pārvarēt skolotāja. Manas emocijas, ir ļoti labas un pozitīvas. Bija brīžiem grūti, bet beigu beigās bija lieliski. Rūdis, 4.kl.
Ceļojot uz partnerības skolu es iemācījos būt patstāvīgāks, draudzīgāks un komunikablāks. Pirmo reizi lidoju ar lidmašīnu un braucu ar tramvaju. Lidmašīnas pacelšanās laikā man aizkrita ausis, bet palīdzēja ledenes. Tagad man ir priekštats par lidošanu un par to kas saistībā ar to jāzina. Partnerības skolā iepazinos ar dažādiem skolēniem no dažādām klasēm. Bija interesanti vērot kā notiek mācības citas valsts skolā. Andis, 4.kl.
Guvums- interesanta pieredze par mācību procesa organizāciju partnerības skolā. Bija iespēja gūt ieskatu Spānijas izglītības sistēmā. Grūtības- nepietiekama valodas prasme. Palīdzēja sapratne no citu valstu dalībnieku puses, vēlme saprasties, paskaidrot. Andra Vilne”
Ieguvumu no redzētā un piedzīvotā mobilitātē ir daudz, tie ir neaprakstāmi, pieredze veidojas tikai jēgpilnā aizraujošā procesā un praktiskā uz izaugsmi balstītā darbībā. Tā skolēni mācījās patstāvību un noderīgas dzīvesprasmes organizējot sevi un iekļaujoties saplānotajā četru dienu grafikā partnerības skolā Zaragozā. Tika krietni paplašināts visu mobilitātē iesaistīto redzesloks, tā veidojās priekšstati un nostiprinājās viedokļi.
